Università di Sassari
La cognatio
spiritualis in Occidente.
PAROLE INTRODUTTIVE Alla Conferenza di S. Puliatti
«Matrimonio e vincoli
da parentela spirituale in età
tardoantica» (Sassari, 25 maggio 2015)
Le riflessioni intorno alla parentela
spirituale[1] hanno accompagnato la formazione del
pensiero della civiltà occidentale; esse hanno riguardato altresì
l’Oriente, dove, in particolare, furono oggetto della legislazione
imperiale successiva all’età giustinianea[2].
Nel diritto romano, alle tradizionali
nozioni di adgnatio, la parentela di ius civile, e di cognatio, la parentela di sangue, si accostò il concetto di cognatio spiritualis, derivante dai sacramenti della penitenza, del
battesimo e della cresima. Frutto delle elaborazioni dei padri della Chiesa[3], il concetto di parentela spirituale
influenzò la legislazione giustinianea in materia di interdetti
matrimoniali[4].
In Occidente, a partire dal medioevo, le
interdizioni da parentela spirituale segnarono il diritto canonico: furono
motivo di discussioni in concili episcopali[5], oggetto di decretali pontificali[6] e di trattazioni in opere, come la Summa teologica di Tommaso
d’Aquino[7].
Nel Concilio di Trento (svolto negli
anni 1545-1563), durante
la sessione XXIV, dell’11 novembre 1563, si confermarono gli impedimenti
matrimoniali da parentela spirituale[8].
Nel Codex iuris canonici del 1917 la cognatio spiritualis tra battezzato e padrino o madrina dava luogo a un impedimento dirimente nel matrimonio (e quindi impediva che il matrimonio fosse contratto) (cann. 768, 1079). Questo impedimento venne abrogato soltanto nel Codice di diritto canonico del 1983.
[1] In materia di cognatio
spiritualis vedi: E. De León, La «cognatio spiritualis»
según Graciano, Milano 1996; G. Alfani, Padri, padrini, patroni. La parentela spirituale nella storia,
Venezia 2007; V. Gorbatykh, L'impedimento della parentela spirituale nella Chiesa latina e nelle
Chiese orientali. Studio storico-canonico, Roma 2008. Cfr. I. Signorini, Padrini e compatri. Un’analisi antropologica della parentela
spirituale, Torino 1981.
[2]
Ecloga 2.2: Κεκώλυνται
δὲ, ὅσοι ἐκ τοῦ ἁγίου
καὶ σωτηριώδους
βαπτίσματος ἀλλήλοις
προσηνώϑησαν,
τουτέστιν ἀνάδοχος
ἐκ τῆς ἰδίας ϑυγατρὸς
καὶ τῆς αὐτῆς
μητρός, ὡσαύτως
δὲ καὶ ὁ αὐτοῦ
υἱὸς ἐκ τῆς
τοιαύτης ϑυγατρὸς
καὶ τῆς αὐτῆς
μητρός. καὶ ὅσοι
ἐξ αἵματος
συγγενείας ἀλλήλοις
γνωρίζονται,
τουτέστι γονεῖς
πρὸς τέκνα, ἀδελφοὶ
πρὸς ἀδελφὰς
καὶ τὰ τούτων τέκνα,
οἱ λεγόμενοι ἐξάδελφοι,
καὶ οἱ ἐξ αὐτῶν
τικτόμενοι παῖδες
καὶ μόνον. καὶ οἱ
ἐξ ἐπιγαμίας
γνωριζόμενοι
συγγενεῖς,
πατρῶος εἰς
προγονὴν, πενϑερὸς
πρὸς νύμφην,
προγονὸς εἰς
μητρυιὰν, ἀδελφὸς
πρὸς νύμφην, ἤγουν
γυναῖκα ἀδελφοῦ.
ὁμοίως πατὴρ
καὶ υἱὸς πρὸς
μητέρα καὶ ϑυγατέρα,
δύο ἀδελφοὶ εἰς
δύο ἀδελφάς. ἐπὶ
τούτοις ἅπασι
τοῖς προσώποις
μηδὲ μνηστείαν
γνωρίζεσϑαι; Prochiron 7.28: Ὁ μέντοιγε ἀπὸ
τοῦ ἁγίου βαπτίσματός
τινα δεξάμενος
οὐ δύναται αὐτὴν
ὕστερον πρὸς γάμον
ἀγαγέσϑαι, ὡς δῆϑεν
ϑυγατέρα αὐτοῦ
γενομένην, οὐδὲ
τὴν ταύτης μητέρα
ἢ ϑυγατέρα· ἀλλ̕ οὐδὲ ὁ
υἱὸς αὐτοῦ. ἐπειδὴ
οὐδὲ ἄλλο οὕτως
δύναται εἰσαγαγεῖν
πατρικὴν διάϑεσιν
καὶ δικαίαν γάμου
κώλυσιν πρὸς τὸν
τοιοῦτον δεσμὸν,
δι̕ οὗ ϑεοῦ μεσάζοντος
αἱ ψυχαὶ αὐτῶν
συνάπτονται; Epanagoge 17.31:
Ὁ
μέντοιγε ἀπὸ
τοῦ ἁγίου βαπτίσματός
τινα ἀναδεξάμενος
οὐ δύναται αὐτὴν
ὕστερον ἀγαγέσϑαι,
ὡς δῆϑεν ϑυγατέρα
αὐτοῦ γενομένην,
οὐδὲ τὴν αύτης
μητέρα ἢ ϑυγατέρα· ἀλλ̕ οὐδὲ ὁ
υἱὸς αὐτοῦ. ἐπειδὴ
ἄλλο δύναται οὕτως
εἰσαγαγεῖν
πατρικὴν διάϑεσιν
καὶ δικαίαν γάμου
κώλυσιν ὡς ὁ
τοιοῦτος δεσμός.
Per l’Occidente, vedi la norma di Liutprando del 723, cap. 34: Item hoc
censemus adque precipimus, ut nullus presumat cummatrem suam uxurem ducere, sed
nec filiam, quam de sacro fonte levavit; neque filius eius presumat filiam
illius uxorem ducere, qui eum de fonte suscepit, quia spiritualis germani esse
noscuntur. Et qui hoc malum facere temptaverit, perdat omnem substantiam suam,
et filii qui de inlicito matrimonio nascuntur heredes esse non debeant, nisi
parentes propinqui; et si parentes propinqui non fuerint, curtis regia
succedat. Ubi autem inventi fuerint qui suprascriptae inlicita coniugia
contraxerint, de presenti separentur, et poenae suprascriptae subiaceant (Monumenta Germaniae Historica, Legum, IV, a cura di G.H. Pertz,
Hannoverae 1868, 124).
Per quanto riguarda gli atti conciliari svolti in Oriente
vedi, ad esempio, il c. 53 del Concilium
Quinisexstum in Trullo, tenutosi a Costantinopoli nel 692 (Canones Apostolorum et Conciliorum veterum
selecti, a cura di H.Th. Bruns,
I.1, Berolini 1839, 53); il canone è richiamato anche in Photius, Syntagma canonum 13.2 (PG 104, col. 893) e commentato da
Teodoro Balsamone, Giovanni Zonara e Alessio Aristeno (PG 137, coll. 700 s. e 704).
[3] Vedi, ad es., Augustinus Hipponensis, de sancta virginitate 3: Quid aliud nos docens, nisi carnali
cognationi genus nostrum spiritale praeponere; nec inde beatos esse homines, si
iustis et sanctis carnis propinquitate iunguntur, sed si eorum doctrinae ac
moribus obediendo atque imitando cohaerescunt? (PL 40, col. 398).
[4]
C. 5.4.26.2: (Imp. Iustianus A. Iuliano pp.) Ea videlicet persona omnimodo
ad nuptias venire prohibenda, quam aliquis, sive alumna sit sive non, a
sacrosancto suscepit baptismate, cum nihil aliud sic inducere potest paternam
adfectionem et iustam nuptiarum prohibitionem, quam huiusmodi nexus, per quem
deo mediante animae eorum copulatae sunt (a. 530).
Nelle
riflessioni patristiche e nelle prescrizioni canonistiche non si rinviene un
espresso divieto alle nozze derivante dalla parentela spirituale, tuttavia, in
letteratura si è affermata la
derivazione cristiana della norma giustinianea (ad es., secondo B.
Biondi, Il diritto romano
cristiano. III. La famiglia –
Rapporti patrimoniali – Diritto pubblico, Milano 1954, 96,
l’impedimento patrimoniale disposto dalla norma giustinianea è di
«sicura ispirazione cristiana»; parla invece di un
“usage” precedente J. Gaudemet,
L’Église dans l’Empire romain (IVe-Ve siècles),
Paris [1958], 528: «S’il est déjà surprenant
qu’une interdiction, dont le caractère religieux est manifeste,
apparaisse pour la première fois dans un texte séculier, il le
serait encore davantage qu’il ait été le premier ò
la formuler. Justinien n’a fait sans doute que confirmer un usage qui lui
était antérieur»).
[5] Vedi, ad es.: Concilium
Romanum I del 721 (cap. 4: Si quis
commatrem spiritalem duxerit in coniugium, anathema sit. Et responderunt ones
tertio: Anathema sit, Mansi 12,
col. 263); Synodus Metensis del 753
(cap. 1: Si homo incestum commiserit de
istis causis, de Deo sacrata, aut commatre sua, aut cum matrina spiritali de
fonte et confirmatione episcopi ... de his criminibus pecuniam suam perdat si
habet, et si emendare se noluerit, nullus eum recipiat, nec cibum ei donet ...,
Mansi 12, col. 571); Concilium Maguntiacum dell’813 (c. 55: Nullus igitur proprium filium vel filiam de fonte baptismatis
suscipiat: nec filiolam, nec commatrem ducat uxorem; nec illam cuius filium,
aut filiam ad confirmationem duxerint. Ubi autem factum fuerit, separentur,
Mansi 14, col. 75).
[6] Vedi, ad es.: Decretum
Gratiani C. 30, q. 1 (Corpus Iuris Canonici, I, Decretum magistri
Gratiani, 2ª ed., a
cura di A. Friedberg, Leipzig 1879 [rist. Graz 1959], coll. 1095-1099) dove si
riportano diverse decretali pontificali;
Decretalium Gregorii Papae IX 4.11. de
cognitione spirituali e Liber Sextus 4.3. de cognitione
spirituali (Corpus Iuris Canonici, II, Decretalium Collectiones,
2ª ed., a cura di AE.
Friedberg, Leipzig 1881 [rist. Graz 1959], rispettivamente alle coll. 693-696 e
coll. 1067-1068).
[7] Summa Theologica supplementum III, q. 56. de impedimento cognationis spiritualis.
[8] Concilium
Tridentinum Generale, Canones super reformatione circa matrimonium
cap. II: Docet experientia,
propter multitudinem prohibitionum, multoties in casibus prohibitis ignoranter
contrahi matrimonia, in quibus vel non sine magno peccato perseveratur, vel ea
non sine magno scandalo dirimuntur. Volens itaque sancta synodus huic incommodo
providere, et a cognationis spiritualis impedimento incipiens, statuit ut unus
tantum, sive vir sive mulier, iuxta sacrorum canonum instituta, vel ad summum
unus et una, baptizatum de baptismo suscipiant inter quos ac baptizatum ipsum,
et illius patrem et matrem, necnon inter baptizantem et baptizatum,
baptizatique patrem ac matrem, tantum spiritualis cognatio contrahatur.
Parochus antequam ad baptismum conferendum accedat, diligenter ab iis, ad quos
spectabit, sciscitetur, quem vel quos elegerint, ut baptizatum de sacro fonte
suscipiant: et eum vel eos tantum ad illum suscipiendum admittat, et in libro eorum
nomina describat; doceatque eos, quam cognationem contraxerint, ne ignorantia
ulla excusari valeant. Quod si alii ultra designatos, baptizatum tetigerint,
cognationem spiritualem nullo pacto contrahant, constitutionibus in contrarium
facientibus, non obstantibus. Si parochi culpa vel negligentia secus factum
fuerit, arbitrio ordinarii puniatur. Ea quoque
cognatio, quae ex confirmatione contrahitur, confirmantem et confirmatum, illiusque patrem et matrem, ac tenentem
non egrediatur, omnibus inter alias personas huius spiritualis cognationis impedimentis omnino sublatis (Mansi 33, coll. 153 s.).